Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Rejtana

Nasza szkoła

« Powrót

Wycieczka w Góry Świętokrzyskie

W dniach 13-14 czerwca 2019 roku uczniowie klas VII, VIII i IIIG pod opieką wychowawców pani Elżbiety Kaszowicz, pani Marty Kwiecińskiej i pani Moniki Dąbrowskiej wyjechali na 2 dniową wycieczkę w Góry Świętokrzyskie.

Pierwszy dzień rozpoczęliśmy od spotkania z przewodnikiem i zwiedzenia Galerii Minerałów i Skamieniałości znajdującej się w miejscowości Święta Katarzyna. Obejrzeć tam można ponad 1000 okazów minerałów, kamieni szlachetnych i skamieniałości.  zbiorach przeważają minerały z całego świata, ale wyeksponowano tu także polskie, a w szczególności te pochodzące z Gór Świętokrzyskich (zwłaszcza krzemień pasiasty). W jednej z sali muzeum znajduje się pokazowa szlifiernia, w której  na żywo przyjrzeliśmy się narzędziom służącym do obróbki kamieni ozdobnych i szlachetnych. Następnie pieszo udaliśmy się do kapliczki Żeromskiego, kapliczka stoi na skraju Puszczy Jodłowej. Nazwano ją tak, gdyż 2 sierpnia 1882 roku podczas wędrówki po Górach Świętokrzyskich na wewnętrznej ścianie kapliczki podpisał się Stefan Żeromski. Napis, mimo że nieco zniszczony, zachował się do dziś. Kolejnym punktem było źródełko Św. Franciszka. Według legendy młodsza z sióstr wypłakała tu oczy po tym, jak starsza zginęła pod gruzami zamku zburzonego przez piorun. Jej łzy zasiliły cudowne źródełko i dlatego woda ma szczególną moc leczenia oczu. Obok źródełka stoi kapliczka. Jej patronem podobnie jak źródełka jest Św. Franciszek z Asyżu. Następnie kolejką udaliśmy się na Święty Krzyż, czyli dawną Łysą Górę. Według legendy opactwo benedyktyńskie założył Bolesław Chrobry w 1006 r. Od XIV w. nazywane Świętym Krzyżem, jako że przechowywane są tu relikwie drzewa krzyża świętego, na którym miał umrzeć Jezus Chrystus. Odtąd stało się jednym z najważniejszych polskich sanktuariów i celem licznych pielgrzymek. Zobaczyliśmy tam m.in. wnętrze bazyliki,  relikwiarz Świętego Krzyża, kryptę, gdzie znajdują się zmumifikowane zwłoki Jeremiego Wiśniowieckiego,  a także pamiątki przywiezione z misji przez Misjonarzy Oblatów. Ostatnim punktem zwiedzania tego dnia była galeria widokowa na gołoborzu (rumowisko skalne). Roztacza się stamtąd piękna panorama Gór Świętokrzyskich. Po zjedzeniu obiadokolacji udaliśmy się na odpoczynek i nocleg do Powiatowego Szkolnego Schroniska Młodzieżowego w Chęcinach.

Kolejny dzień rozpoczęliśmy wykwaterowaniem i zjedzeniem śniadania. Udaliśmy się następnie do Centrum Leonarda da Vinci. Głównym celem działania Centrum jest wzbudzenie zainteresowania naukami przyrodniczymi. Mieliśmy okazje zobaczyć jak prawidłowo funkcjonuje ludzki organizm. Po pobycie w Centrum udaliśmy się na spotkanie z przewodnikiem i zwiedzanie ruin zamku w Chęcinach. Zamek Królewski w Chęcinach wzniesiono na grzbiecie skalistego wzgórza (367 m. n.p.m.), na przełomie XIII i XIV wieku.  Do dziś zachował się pełen obwód zewnętrznych murów obronnych, dwie wieże, baszta i fundamenty budynków mieszkalnych. W wieży wschodniej mieści się punkt widokowy, na który weszliśmy. Po drodze do Oblęgorka zobaczyliśmy najsłynniejsze polskie drzewo, czyli Dąb Bartek. Swoją popularność zawdzięcza swej budowie, ale głównie wiekowi. Okazuje się bowiem, że Dąb Bartek jest największym i najstarszym znanym w Polsce drzewem. W Oblęgorku zwiedziliśmy muzeum Henryka Sienkiewicza. Siedziba muzeum znajduje się w dworku, który został ofiarowany Sienkiewiczowi przez społeczeństwo polskie w 1900 r. z okazji jubileuszu 25 –lecia pracy literackiej. Ostatnim punktem tego dnia było zwiedzenie jaskini Raj. Jaskinia Raj jest jedną z najpiękniejszych jaskiń krasowych naszego kraju. Zachwyca bogactwem i różnorodnością  form naciekowych. Zadowoleni i pełni wrażeń wróciliśmy do domu, przywieźliśmy ze sobą moc wrażeń, wspomnień,  zdjęcia, pamiątki…